هر پارامتر ، ویژگی عددی جامعه ای است . پارامتر ها را با حروف یونانی نشان می دهند. مثلاً میانگین اجاره بهاهای آپارتمان های دو اتاق خوابه در یک شهر معین یک پارامتر است آن را با حرف نشان می دهیم و مثلاً می نویسیم ۴۰۰۰۰=.
هر آماره ، ویژگی عددی نمونه یا زیر نمونه ای است. آماره ها را با حروف لاتین نشان می دهند. مثلاً میانگین اجاره بهاهای یک نمونه ی تصادفی ۴۰ تائی از آپارتمان های دو اتاق خوابه در یک شهر یک آماره است آن را با حرف نشان می دهیم و مثلاً می نویسیم ۴۰۰۰۰=X بار همچنین میانگین اجاره بهاهای یک زیر نمونه ی ۲۰ تایی از آپارتمان های دو اتاق خوابه نوساز در آن شهر یک آماره است آن را هم با نشان می دهیم. مثلاً می نویسیم ۴۵۰۰۰=X بار
پارامتر جامعه مقداری است ثابت و پایدار و تا موقعی که خود جامعه تغییر نکند ، پارامتر جامعه تغییر نمی کند. مثلاً تنها یک عدد بعنوان میانگین اجاره بهاهای آپارتمان های دو اتاق خوابه ۱۰۰ متری استان مازندران وجود دارد ( مثلاً ۴۰۰۰۰ تومان ) . متأسفانه به دلیل حجم بزرگ بسیاری از جامعه های آماری مورد مطالعه پژوهشگران ، پرامتر جامعه را معمولاً به طور مستقیم نمی توان محاسبه کرد. بنابراین ، پژوهشگران آماره به دست آمده از نمونه ای را بعنوان برآوردی از پارامتر جامعه مورد استفاده قرار می دهند. مثلاً به استناد ۴۰۰۰۰=X بار برآورد می کنند که داشته باشیم ۴۰۰۰۰= ( برآورد نقطه ای که به آن کمتر می توان اعتماد کرد ) یا ۴۵۰۰۰><35000 ( برآورد فاصله ای که به آن بیشتر اعتماد کرد. )
آماره مقداری است متغیر و ناپایدار بدین معنی که از یک نمونه به نمونه ی دیگر تغییر می کند. مثلاً اگر ما ۵ نمونه ی تصادفی ۴۰ تائی از اجاره بهاهای آپارتمانهای دو اتاق خوابه ۱۰۰ متری را در یک شهر معین برگیریم احتمالاً نمونه های ما پنج متفاوت خواهند داشت.
درباره این سایت